Projektowanie sklepów – jak połączyć estetykę z funkcjonalnością?

    Projektowanie sklepów – jak połączyć estetykę z funkcjonalnością?

    Sklep stacjonarny dalej pozostaje fenomenalnym pomysłem na biznes. Wydawało się, że mogą one zostać wyparte z rynku przez postępującą cyfryzację i popularyzację e-sklepów. Tak się jednak nie stało, choć punkty stacjonarne muszą stale walczyć o klientów. Okazuje się, że najlepszym sposobem na wyróżnienie się, jest unikalny projekt wnętrza łączący estetykę z funkcjonalnością. Jak to zrobić?

    Jakie jest idealne wnętrze sklepowe?

    Jak zaprojektować sklep stacjonarny? Każdy z nas może zadać sobie to samo pytanie. Okazuje się, że kluczem do sukcesu jest połączenie względów estetycznych z praktycznością – zarówno dla obsługi jak i dla przyszłych klientów. Idealne wnętrze sklepowe to takie, w którym:

    • towary są łatwo dostępne dla klientów i mogą po nie sięgnąć bez większych przeszkód;
    • towary są estetycznie, a nie nachalnie wyeksponowane;
    • półki znajdują się na odpowiedniej wysokości, by można było do nich sięgnąć bez konieczności korzystania z drabiny;
    • panuje swoboda, a klienci mogą komfortowo poruszać się pomiędzy alejkami.

    Oczywiście nie możemy zapomnieć o względach czysto estetycznych. Mowa tu np. o odpowiednio dobranej kolorystyce, materiałach wykorzystanych do wykończenia oraz wykreowaniu wizerunku, który pozostaje w zgodzie z ideą marki. Może się więc wydawać, że funkcjonalny projekt sklepu wymaga wiele pracy i wysiłku. Jednak z pewnością owoce takiego dzieła będzie można zebrać w krótkim czasie.

    Co wpływa na funkcjonalność wnętrza sklepowego?

    Wielu z nas może się wydawać, że fakt tego jak zaprojektować sklep, sprowadza się do zachowania odpowiednich przestrzeni i rozmieszczenia półek z asortymentem na odpowiedniej wysokości. Faktycznie – jest to aspekt kluczowy, aczkolwiek nie jedyny. Funkcjonalność wnętrza sklepowego jest warunkowana wieloma czynnikami. Wystarczy, że wyobrazimy sobie długą kolejkę, w której ludzie tłoczą się przy sobie, gdyż nie mają wystarczającą dużo przestrzeni. W tym momencie w ich podświadomości tworzy się negatywny wizerunek sklepu i nie jest wykluczone, że w ten sposób możemy stracić klientów. Funkcjonalny projekt sklepu to projekt przemyślany i uwzględniający różne scenariusze. Nie można zapomnieć o tym, że wnętrze musi być przystosowane np. do potrzeb osób niepełnosprawnych, czy o tym, że musi być ono praktycznie urządzone również z perspektywy kasjerów i osób w nim pracujących. Takie “szczegóły” wpływają na funkcjonalność wnętrza sklepowego i sprawiają, że staje się ono “customer-friendly”.

    Estetyka wnętrza sklepowego a wpływ na świadomość klientów

    Kluczowym aspektem podczas projektowania wnętrza sklepowego, jest zachowanie zasad estetyki, która powinna być zgodna z ideą i wartościami, którymi marka się kieruje. Dla przykładu, jeśli sprzedawane są produkty ekologiczne, klient już od momentu przejścia przez drzwi, powinien odnieść takie wrażenie. W tym momencie pojawia się konieczność zastosowania odpowiedniej tonacji kolorystycznej, symboliki oraz sprytnych sloganów. Zgodnie z zasadą: jak Cię widzą, tak Cię piszą, estetyka sklepu nie powinna pozostawiać większych wątpliwości.

    Jak zaprojektować estetyczne i funkcjonalne wnętrze sklepowe?

    Nie ukrywajmy, ale projektowanie sklepów lepiej powierzyć profesjonalistom. Firmy, które zajmują się tym od wielu lat doskonale wiedzą, jak zwizualizować wartości marki i połączyć je z ponadprzeciętną funkcjonalnością dla klientów. Projektowanie sklepów przy współpracy ze specjalistami zmniejsza ryzyko pomyłki, a tym samym redukuje nieoczekiwane wydatki. Powinniśmy więc taką możliwość rozważyć. 

    Komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *